Rear wheel bearing adjustment TVR Taimar/3000M
Discussion
I have a 1978 Taimar and was at the dutch license plate test today. Sadly the car was not oke enough for approval. Battery need a better fix and the CO2 was way too high. It hd been to a local garage for a pre check, so i will have to go back.
The mechanic also thought i had some rear wheel play. How can this be adjusted?
The mechanic also thought i had some rear wheel play. How can this be adjusted?
flyingdutchie said:
I have a 1978 Taimar and was at the dutch license plate test today. Sadly the car was not oke enough for approval. Battery need a better fix and the CO2 was way too high. It hd been to a local garage for a pre check, so i will have to go back.
The mechanic also thought i had some rear wheel play. How can this be adjusted?
Weet je zeker dat ze het bij het juiste bj hebben gedaan? en niet uit zijn gegaan van modern max 0.5 ? zie RDWThe mechanic also thought i had some rear wheel play. How can this be adjusted?
jij mag waarschijnlijk tot 4.5 % das bijna 10x zoveel ;-)
rdw said:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid...
De goede werking van het emissiebestrijdingssysteem wordt gecontroleerd door meting van de lambdawaarde en het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen bij verhoogd toerental en door meting van het koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.
Voor elke meting wordt gecontroleerd of de motor en het emissiebestrijdingssysteem op bedrijfstemperatuur zijn. Hieraan wordt voldaan indien de motor gedurende drie minuten op een toerental van ongeveer 3000 omw/min heeft gedraaid en:
a. een proefrit heeft plaatsgevonden, of
b. de motorolietemperatuur minimaal 80 ºC bedraagt.
De motorolietemperatuur moet worden gecontroleerd met behulp van een deugdelijke olietemperatuurmeter.
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
De goede werking van het emissiebestrijdingssysteem wordt gecontroleerd door meting van de lambdawaarde en het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen bij verhoogd toerental en door meting van het koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.
Voor elke meting wordt gecontroleerd of de motor en het emissiebestrijdingssysteem op bedrijfstemperatuur zijn. Hieraan wordt voldaan indien de motor gedurende drie minuten op een toerental van ongeveer 3000 omw/min heeft gedraaid en:
a. een proefrit heeft plaatsgevonden, of
b. de motorolietemperatuur minimaal 80 ºC bedraagt.
De motorolietemperatuur moet worden gecontroleerd met behulp van een deugdelijke olietemperatuurmeter.
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
Hij had het ook over 4,5%. Ik heb die ruime 8 ook op zijn kastje zien staan. Terwijl ik bij de RDW appte ik ook nog even naar mijn garagebedrijf. Die vond het wel vreemd omdat het op hun meter onder de 3% was. Balen. Ik ken de norm zelf ook en zag geen reden te twijfelen. Tja.... ik kn toch niet anders meer dan terugkomen.
flyingdutchie said:
Hij had het ook over 4,5%. Ik heb die ruime 8 ook op zijn kastje zien staan. Terwijl ik bij de RDW appte ik ook nog even naar mijn garagebedrijf. Die vond het wel vreemd omdat het op hun meter onder de 3% was. Balen. Ik ken de norm zelf ook en zag geen reden te twijfelen. Tja.... ik kn toch niet anders meer dan terugkomen.
ah, thats not so great than...then it must be pretty high on my car its even more extreme...and difficult only 0.5... my project car Z3 s65 but from 1999 so its also to Lelystad also for noise...aaaah, have to buy and make complete new exhaust system again...and change the 2 open inlet things because, those help with the noise...so lot of extra work en money and for what? because my cars is from 1999 if my Z3 was to max bj 1997 than no problem with exhaust (still Co2 though because of lamba emis car)
good luck with your TVR things.
Gassing Station | TVR Classics | Top of Page | What's New | My Stuff