High idle speed after track day - is it normal?
Discussion
Hello Esprit's connaisseurs,
Had my first track day this saterday and really enjoyed it. The car was really easy to drive and curves were wonderfull. Great day. Only 4 spins but the curves were "epoxied" as it was normally the circuit of a driving school. Epoxy plus rain plus Esprit = lot of feeling with the hands and almost nothing with the feet.
Anyway after that "hard" day, except for the used tires, I believed I had nothing wrong but... since then at start and sometimes at red lights the idle speed is around 1800 rpm and return to normal after 30 or approx 60 sec. Seems to me that the engine go easier in high rev than before or it is my confidence with it.
If you can help me explain the high idle speed I would be happy Two more infos: my car is a 2.2 normally aspirated with dellorto carbs from 1989. The pump working only at rest to do circulate the water to facilitate restart at hot is broken (2 days before track day). The car starts easily and I do not see a relationship with the idle speed.
thanks for your help.
Ben
Had my first track day this saterday and really enjoyed it. The car was really easy to drive and curves were wonderfull. Great day. Only 4 spins but the curves were "epoxied" as it was normally the circuit of a driving school. Epoxy plus rain plus Esprit = lot of feeling with the hands and almost nothing with the feet.
Anyway after that "hard" day, except for the used tires, I believed I had nothing wrong but... since then at start and sometimes at red lights the idle speed is around 1800 rpm and return to normal after 30 or approx 60 sec. Seems to me that the engine go easier in high rev than before or it is my confidence with it.
If you can help me explain the high idle speed I would be happy Two more infos: my car is a 2.2 normally aspirated with dellorto carbs from 1989. The pump working only at rest to do circulate the water to facilitate restart at hot is broken (2 days before track day). The car starts easily and I do not see a relationship with the idle speed.
thanks for your help.
Ben
Sorry, sorry, this message is not in english because the explanation would be more easily understand in french by Ben, and i have not the time to find the right mechanics terms to give a good English explanation (also my English is not very very good!!).
Bonjour Ben,
Patrick de Belgique.
Il y a plusieurs raisons possibles pour l’augmentation du régime dans les bas tours c’est peut-être la bobine qui est située sur le carburateur côté courroie de distribution en effet suivant le réglage cette bobine pousse le levier qui actionne le papillon des gaz cette action se fait normalement à froid et quand on met un coup de gaz pour éviter que le moteur ne chute brutalement dans les tours (comme son action est d’augmenter le régime et que ça dure peu de temps tu dis +/- 1 minute ça m’a fait penser à ça), il suffit de déconnecter la fiche supérieure qui alimente cette bobine et de voir si ça le fait encore si oui c’est pas le réglage de la bobine, essaie toujours pour voir il n’y a pas de danger pour le moteur.
Par contre je ne comprend pas bien ton histoire de circulation d’eau pour faciliter le démarrage à chaud !!! il y a bien une pompe électrique qui souffle de l’air dans la boîte à air quand on coupe le moteur pour les démarrages à chaud mais pas de circulation d’eau ! et ça n’a rien à voir avec l’augmentation du régime de ralenti.
A + Pat.
Bonjour Ben,
Patrick de Belgique.
Il y a plusieurs raisons possibles pour l’augmentation du régime dans les bas tours c’est peut-être la bobine qui est située sur le carburateur côté courroie de distribution en effet suivant le réglage cette bobine pousse le levier qui actionne le papillon des gaz cette action se fait normalement à froid et quand on met un coup de gaz pour éviter que le moteur ne chute brutalement dans les tours (comme son action est d’augmenter le régime et que ça dure peu de temps tu dis +/- 1 minute ça m’a fait penser à ça), il suffit de déconnecter la fiche supérieure qui alimente cette bobine et de voir si ça le fait encore si oui c’est pas le réglage de la bobine, essaie toujours pour voir il n’y a pas de danger pour le moteur.
Par contre je ne comprend pas bien ton histoire de circulation d’eau pour faciliter le démarrage à chaud !!! il y a bien une pompe électrique qui souffle de l’air dans la boîte à air quand on coupe le moteur pour les démarrages à chaud mais pas de circulation d’eau ! et ça n’a rien à voir avec l’augmentation du régime de ralenti.
A + Pat.
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